5 кл.
Складено до підручників: Волощук Є.В. Світова література: підруч. для 5-го кл. загальноосвіт.
навч. закл. / Є.В. Волощук. – К. : Генеза, 2013. – 256 с. та Ніколенко О. М., Конєва Т. М., Орлова
О. В. та ін. Світова література : підруч. для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл.
— К.: Грамота, 2013. — 296 с., згідно з навчальною програмою, затвердженою
Міністерством освіти і науки України (2012 р. зі змінами 2015 відповідно до
наказу № 100 Міністерства освіти і науки України від 6.02.2015 р.): Зарубіжна література. 5–9
класи (2012 р. зі змінами 2015 р.). Програма для загальноосвітніх навчальних
закладів. – К. : Вид. дім «Освіта», 2013.
Календарно-тематичне
планування уроків зарубіжної
літератури
5
клас
І семестр 2015 / 2016 н. р.
№
п / п
|
Розділ, тема
уроку
|
К-сть годин
|
Дата
проведення
|
Примітки
|
|
1.
Вступ (2 год. +
1 год. резерв)
|
|||||
1.
2, 3.
|
Світова література —
духовна скарбниця людства. Роль книги в сучасному житті.
ТЛ. Світова література.
Фольклор, його характерні
ознаки. Фольклорні жанри різних народів (прислів’я, приказки, загадки,
пісні).
Гуманістичні цінності,
втілені у фольклорних творах різних народів.
Література і фольклор.
ТЛ. Фольклор, прислів’я, приказка, загадка, пісня.
ЛК. Зв'язок фольклорних
жанрів із культурними традиціями різних народів і національностей.
УС. Спільні для українського і зарубіжного фольклору
(малих жанрів) теми, сюжети, образи, художні особливості.
ЕК. Схожість і відмінність малих жанрів фольклору різних народів
(на рівні окремих компонентів тексту).
|
1
2
|
|||
4, 5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
|
Жанрова специфіка фольклорної і літературної
казки. Різновиди казок (про тварин, чарівні, соціально-побутові та ін.), їх
характерні ознаки.
ТЛ. Автор, початкові поняття про оригінал і
переклад.
Індійська народна казка «Фарбований шакал». Викриття в образах
тварин негативних людських якостей. Філософський зміст казки.
Порівняльна характеристика Чандарави (індійська
казка «Фарбований шакал») та Лиса Микити (казка І. Франка «Фарбований Лис»).
УС. Типологічно подібні образи в зарубіжних і
українських казках (Фарбований Шакал – Фарбований Лис).
ЕК. Спільні елементи зарубіжних казок (теми,
образи, особли-вості будови).
Японська народна казка «Іссумбосі, або
Хлопчик-Мізинчик».
Відображення любові до праці, кмітливості, сміливості, ставлення до природи
в образі Іссумбосі. Національний
колорит японських казок.
ЛК. Національний колорит казок і засоби його
створення.
РМ. Характеристика образу Іссумбосі та складання
плану.
УС. Типологічно подібні образи в зарубіжних і
українських казках (Іссумбосі – Хлопчик-Мізинчик).
Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва
й уславлення образу митця в казці.
ТЛ. Антитеза, алегорія.
Значення
фантастичних елементів у казці.
ЛК. Національний колорит казки і засоби його
створення.
Арабська народна казка «Синдбад-Мореплавець» (третя подорож).
Утвердження жаги відкриття світу,
мужності й людяності в казці.
ЛК. Національний колорит казок і засоби його
створення.
Втілення в образі Синдбада-Мореплавця віри в
перемогу людини над обставинами.
ЛК. Казкові образи й сюжети у творах мистецтва
(живопис, кіно, музика, мультиплікація
та ін.).
ПЧ. Арабська казка «Про Аладдіна і чарівну
лампу».
ЛК. Казкові образи й сюжети у творах мистецтва
(живопис, кіно, музика, мультиплікація
та ін.).
Брати Я. і В. Ґрімм. «Пані Метелиця». Значення діяльності
братів . Ґрімм у збиранні й збереженні фольклору. Моральні цінності в казках.
ТЛ. Автор, перекладач, збирач казок.
ЕК. Спільні елементи зарубіжних казок (теми,
образи, особли-вості будови).
Характеристика образів персонажів. Антитези у
пропонованих творах.
ЛК. Казкові образи й сюжети у творах мистецтва
(живопис, кіно, музика, мультиплікація
та ін.).
РМ. Письмовий переказ казки «Пані Метелиця»
(навчальний).
Олександр Сергійович Пушкін (1799-1837). Вступ
по поеми «Руслан і Людмила». Синтез фольклорних і літературних елементів
у творчості О. Пушкіна. Система образів. Автор.
ТЛ. Оригінал, переклад. Автор.
ЛК. Національний колорит казок і засоби його
створення.
ЕК. Зіставлення оригіналу (фрагменту) твору
Пушкіна з його українськими перекладами.
Ганс Крістіан Андерсен (1805 -1875). «Соловей».
Протиставлення «справжнього» і «штучного» в казці «Соловей».
Соловей як втілення сили
природи й мистецтва; зміни в образі імператора.
ЛК. Казкові образи й сюжети у творах мистецтва.
Оскар Уайльд (1854-1900). «Хлопчик-зірка». Основний конфлікт.
Символічний зміст назви твору.
Казкові персонажі, їх
характеристика.
ЛК. Казкові образи й сюжети у творах мистецтва
(живопис, кіно, музика, мультиплікація
та ін.).
Еволюція образу головного героя.
Контрольна робота за
розділами «Вступ», «Казки народів
світу».
|
2
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
|
О. С. Пушкін. Вступ по поеми «Руслан і Людмила».
Вивичити напам’ять
|
||
3.
Природа і людина
(8 год.)
|
|||||
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
|
Джон Кітс (1795-1821). «Про коника та цвіркуна». Поетизація
образу природи у вірші, його ідея («Поезія
землі не вмре ніколи…»).
ТЛ. Початкове поняття про вірш. Пейзаж, тема, ідея.
УС. Майстерність українських перекладачів творів зарубіжних
авторів про природу.
Йоганн Вольфганг Ґете
(1749-1832). «Нічна пісня подорожнього». Зображення
взаємозв’язку різних сфер природи й людини в поетичному творі.
ТЛ. Епітет, метафора.
ЛК. Пейзаж у літературі й інших видах мистецтва.
Генріх Гейне (1797-1856). «Задзвени із глибини…». Втілення
краси весняної природи у вірші. Зв'язок із фольклором (пісня).
ТЛ. Пейзаж, тема, ідея, епітет, метафора.
ЕК. Елементи фольклору в літературних творах про природу.
Виразне читання віршів Й. В.
Гете та Г. Гейне напам’ять.
Ернест Сетон-Томпсон
(1860-1946). «Лобо». Авторські спостереження
за світом природи. Робота з текстом твору.
ТЛ. Тема, ідея твору.
Утвердження любові до всього живого.
ЛК. Пейзаж у літературі й інших видах мистецтва.
Зображення художніх образів, їх розкриття в подіях твору «Лобо».
УС. Майстерність українських перекладачів творів зарубіжних авторів про природу.
ПЧ. Редьярд Кіплінг. «Мауглі».
ЛК. Пейзаж у літературі й інших видах мистецтва.
Контрольна робота за
розділом «Природа і людина».
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за
І семестр.
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
|
Вивчити вірш
напам’ять.
Вивчити вірш
напам’ять.
|
||
ІІ семестр
№
з / п
|
Розділ, тема
уроку
|
К-сть годин
|
Дата
проведення
|
Примітки
|
|
4.
CВІТ ДИТИНСТВА (10
год. + 2 год. резерв)
|
|||||
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
|
Марк Твен (1835-1910). «Пригоди Тома Сойєра». Провідні ідеї твору (дружба, кохання, людяність та ін.).
ТЛ. Початкові поняття про сюжет, повість.
УС. Українські перекладачі творів Марка Твена.
Світ дорослих і світ дітей
у повісті.
Том Сойєр. ТЛ. Портрет.
Гекльберрі Фінн.
РМ (письмово). Порівняльна характеристика Тома та Гека за
поданим планом. ЕК. Том Сойєр і
Гекльберрі Фінн.
Ставлення автора до своїх
героїв.
Провідні ідеї твору
(дружба, кохання, людяність та ін.)
ЛК. Втілення сюжетів творів Марка Твена у кіно, живописі,
графіці та інших видах мистецтва. Популярність образів улюблених книг серед
дітей різних країн.
Елеанор Портер (1868-1920). «Полліанна».
ТЛ. Початкове поняття про роман, сюжет.
ЛК. Втілення сюжетів творів Е. Портер у кіно, живописі, гра-фіці та інших видах
мистецтва. Популярність образів улюблених книг серед дітей різних країн.
УС. Українські перекладачі творів Елеанор Портер.
Щирість, мужність і оптимізм
героїні твору, її вплив на життя міста.
Полліанна та її друзі. ТЛ. Портрет.
Художні засоби розкриття
образу Полліанни.
Ідея радості життя й
відкриття світу у творі.
РМ (усно). Порівняльна характеристика образів Тома Сойєра
і Полліанни (на рівні рис характеру).
ЕК. Том Сойєр і Поліанна.
ПЧ. Астрід Ліндґрен. «Пеппі
Довгапанчоха».
ЛК. Фільми за твором «Пеппі Довгапанчоха».
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
|
|||
49.
|
Контрольна
робота
за розділом «Світ дитинства»
(тести, відповіді на запитання)
|
1
|
|||
5. Сила творчої уяви (8 год. + 1 год. резерв.)
|
|||||
50.
51.
52.
53.
54.
55.
56.
57.
58.
|
Льюїс Керролл (1832-1898). «Аліса в Країні Див». Творча історія
книги.
ТЛ. Початкові поняття про фантастику. Поглиблення
понять про казку (літературну), повість.
ЛК. Втілення сюжету повісті-казки Л. Керролла
«Аліса в Країні Див» у різних видах мистецтва (кіно, мультиплікація, музика
та ін.). Продовження книги («Аліса в Задзеркаллі»).
УС. Переклади й видання книг Л. Керролла.
ЕК.
Спільні елементи зарубіжних казок (теми, образи, особливості будови).
Зв’язок книги «Аліса в Країні Див» із біографією
письменника та життям Англії «вікторіанської» доби.
ЕК. Порівняння фрагментів оригіналу й перекладу
повісті-казки Керролла «Аліса в Країні Див». Елементи казки у творі.
Світ уяви Аліси та її захопливі пригоди.
Образ Аліси. ТЛ. Портрет.
Персонажі, які оточують героїню.
Особливості художньої мови твору.
Марина Іванівна Цвєтаєва (1892-1941). «Книги в
червоній палітурці». Чарівний
світ літератури й мистецтва у вірші М. І. Цвєтаєвої. Знайомі образи з прочитаних
книг (Том Сойєр, Гекльберрі Фінн та ін.).
ТЛ. Поглиблення поняття про вірш.
Образ
ліричної героїні, котра любить читати. Роль літературних і музичних асоціацій
у творі.
Контрольна робота за розділом «Сила
творчої уяви» (твір).
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
|
|||
6. Сучасна література. У колі
добрих героїв (8 год. + 1 год. резерв.)
|
|||||
59.
|
Роальд
Дал (1916-1990). «Чарлі і шоколадна фабрика».
ТЛ. Персонаж і герой літературного твору.
ЛК. Твори сучасного мистецтва (література, кіно, театр та
ін.) для дітей і про дітей.
|
1
|
|||
60, 61.
62.
63.
64.
65.
66.
69.
69.
70.
|
Цікаві пригоди хлопчика Чарлі
та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Вонки. Робота з текстом
твору.
Характеристика образу містера Вонки.
Зображення в повісті
реального та фантастичного. Робота з текстом твору.
Доброта і щирість головного
героя. Характеристика образу Чарлі Бакета.
Туве Янсон (1914-2001). «Капелюх чарівника».
Чарівність художнього світу
твору.
Персонажі повісті, втілення
в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей.
ЕК. Дитячі персонажі в класичній і сучасній літературі: динаміка змін.
ПЧ. К. Буличов. Цикл «Аліса» (1-2
твори за вибором).
УС. Сучасні дитячі літературно-художні видання (журнали,
газети тощо).
Контрольна робота за
розділом «Сучасна література. У колі
добрих героїв» (тести, відповіді на запитання).
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу.
|
2
1
1
1
1
1
1
1
1
|
|||
Теорія літератури (ТЛ).
Література і культура (ЛК).
Україна і світ (УС).
Елементи компаративістики
(ЕК).